dimecres, 9 de desembre del 2009

4. Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat en línia


INFORME FINAL
En la realització de la PAC 3, he avaluat la webquest "
Fem una revista intercultural". Aquesta se situa en un nivell d'interculturalitat bàsic o d'intercanvi de coneixements entre diferents cultures, la qual permet la comprensió mútua mínima per promoure el diàleg entre alumnes de grups culturals diversos. Aquest nivell facilita, per una banda, l'autoconeixement (a partir del qual els alumnes poden fer desaparèixer possibles prejudicis que poden tenir envers un/a alumne/a culturalment diferent) i, per l'altra, permet el coneixement crític d'altres cultures i realitats. Les activitats de la webquest tenen com a objectiu que els alumnes s'interessin per diferents elements de la cultura d'origen dels seus companys de classe per tal de que puguin comprendre'ls millor. Aquí es treballa per l'abandonament d'una visió etnocentrista, mitjançant la qual les persones interpretem el món que ens envolta única i exclusivament des del propi punt de vista, segons les nostres idees i judicis de valors. Per evitar-ho, "Fem una revista intercultural" fomenta l'adopció d'una actitud oberta i positives envers les diferències a través d'activitats atractives, pràctiques i motivadores que desperten l'interès dels alumnes per tot el que envolta altres cultures. Això requereix reconèixer la igualtat de totes les cultures acceptant altres punts de vista diferents, amb els quals poder interpretar el món que ens envolta (relativisme cultural des d'un punt de vista crític). D'aquesta manera, la diversitat cultural s'entén com a quelcom positiu i enriquidor per a tots els alumnes. Aquest nivell d'interculturalitat bàsic està molt proper a la multiculturalitat, paradigma que reconeix la diversitat cultural i defensa el respecte i el dret a les diferències de cada grup social. Dir també, que la WQ promou un model educatiu intercultural feble o de mínims, ja que les activitats es destinen a conèixer a l'altre, a promoure la vivència de la diversitat com a quelcom positiu i a fomentar la convivència; l'objectiu és treballar la interculturalitat per millorar el clima de l'aula.
Tal i com es presenten les activitats i el procés per realitzar-les, així com l’enfocament general de la webquest, podem dir que la noció de cultura que fonamenta aquest recurs didàctic és el d’
entesa cultural, ja que com he dit anteriorment, les activitats se centren en buscar les característiques de les cultures amb les quals conviuen els nostres alumnes, per tant, enfocades a ensenyar als alumnes a valorar les diferències entre les cultures, per promoure l’enriquiment cultural de tots ells.
Des del meu punt de vista, considero que la proposta que ens fa aquesta webquest és un
bon recurs educatiu per utilitzar tant en un context d’educació formal com no formal, ja que actualment és la nostra realitat conviure amb persones de cultures diferents. Com a primer pas per realitzar un apropament entre persones que vivim en un mateix context, aquesta WQ ens pot ser útil, tot i que com ja he comentat presenta un nivell d’interculturalitat bàsic, i al meu entendre crec que seria positiu que quan ens proposem treballar la interculturalitat pretenem arribar a un nivell alt o de transformació cultural. Per tant, considero la webquest un bon recurs perquè consta d’activitats motivadores pels alumnes, que potencia el treball cooperatiu, que permet la reflexió d’estereotips,... però també crec que ha de ser una primera eina didàctica que ens obri el pas cap a un treball de debat, reflexió, negociació més profund sobre el tema de la interculturalitat.
Per aconseguir canvis en la nostra societat respecte aquest tema, els professionals de l’educació hem d’intentar treballar amb recursos que ens ajudin a promoure la transformació social, per tant, serà interessant utilitzar recursos didàctics que presentin un nivell d’interculturalitat alt. Cal promoure l’
educació intercultural, entesa com:
-aquella que prepara per a la convivència intercultural, en què els alumnes aprenen a conviure amb persones d'altres cultures.
-aquella en què els continguts pedagògics no provenen d'una sola cultura, sinó de més d'una, i s'articulen sobre la base de diferents cultures.
-aquella en què la pedagogia no és la d'una sola cultura educativa, sinó que s'articula sobre la base de diferents cultures educatives.
Ja per acabar, m’agradaria citar quins són els fonaments, o raó de ser, de l'educació intercultural segons Besalú: "Els fonaments de l'educació intercultural són, doncs, uns instruments per comprendre la complexitat de les societats pluriculturals i d'educar en la societat de la informació, i per donar solidesa i coherència a la intervenció educativa, de manera que es puguin justificar les decisions preses i argumentar les actuacions realitzades. [...] Formalment, aquests fonaments són il·limitats: són moltes les disciplines que poden contribuir a explicar l'educació intercultural".

VALORACIÓ PAC2 I PAC3

Tant a la part dreta del blog com en l’entrada titulada “Seguiment i evolució de la webquest” podeu trobar un vincle per accedir que a la webquest que vaig crear juntament amb la Irene i la Judit, anomenada: Ei, i tu qui ets?. Com ja he comentat va dirigida a alumnes de 3r i 4rt d’ESO i el nostra objectiu és que mitjançant aquest recurs els alumnes s’apropin als seus veïns, companys,... de cultures diferents a la seva, d’una forma original, creativa, engrescadora i vivencial. És una activitat adient per començar a treballar el tema de la interculturalitat, ja que crec que pot servir per iniciar un camí cap a un treball més reflexiu i profund sobre la interculturalitat.

La realització d’aquesta webquest, juntament amb la PAC3, han estat realment positius pel meu aprenentatge. He passat de no tenir coneixement de l’existència d’aquests recursos, a tenir nocions per valorar quins aspectes treballa una webquest, quins valors transmet, de quin model d’educació intercultural parteix,... Realment ara m’adono de la importància de saber catalogar recursos, per poder triar entre els centenars que podem trobar a la xarxa, quins es poden adequar més als objectius que perseguim, segons amb la població que treballem,... No seria interessant tenir catalogats tots els recursos de la xarxa? Potser difícil tenir-los tots, però comptar amb una base de dades amb un gran nombre d’aquests interessants i vàlids... En tenim un exemple a http://webquest.xtec.cat/enlla/; segurament tenir classificats els recursos per treballar la interculturalitat, facilitaria molt la recerca d’eines didàctiques per part dels docents per treballar aquesta de forma transversal.

Aquest tipus de recurs educatiu, és especialment positiu per treballar habilitats de caràcter intercultural com la negociació, el consens, la comunicació, el respecte,... Els entorns WQ permeten accedir al coneixement d’una manera molt pragmàtica i motivadora per als alumnes, cosa que facilita l’acceptació i la interiorització dels continguts que es pretenen treballar, alhora que els porta a compartir informacions, debatre i reflexionar sobre elles, arribar a acords per la realització de les tasques, tenir en compte els diferents punts de vista,... en definitiva tot una sèrie d’habilitats que han de desenvolupar, bàsiques per potenciar una bona educació intercultural.

Ja per acabar, dir que en el meu futur professional, seran de gran profit els aprenentatges que he adquirit en aquestes dues darreres PAC’s. La utilització de webquests ofereix un gran ventall d’oportunitats comentades anteriorment, que ens ajuden a defugir dels clàssics mètodes d’ensenyament, propostes de reflexió,... A més a més de la realització de la WQ i la valoració d’una d’elles que trobem a la xarxa, el temps que he dedicat a observar i analitzar molts d’aquests recursos ha estat molt positiu per mi, compto amb molts més coneixements que no tenia anteriorment. Dir també que la realització d’aquestes dues activitats m’ha ajudat a comprendre molt millor els conceptes teòrics de l’assignatura.